BA Zandpoort

5 | Informaticabeheer

Dubbele finaliteit (DA)
STEM
informatica
STEM
technologie
Is deze richting iets voor jou? Lessentabel Nieuws

Of je nu wetenschapper, of ondernemer bent, zonder informatica kan je niet. Wil je wat er om je heen gebeurt begrijpen, wil je revolutionaire veranderingen doorvoeren, of wil je je concurrentie voor blijven, dan moet je mee zijn in de wereld van de ICT.

Inzicht en kennis van informatica is een enorme meerwaarde om ideeën vorm te geven en te laten toepassen. In de ondernemerswereld heeft informatica een enorme stempel gedrukt. Denk maar aan e-commerce en elektronische communicatie. ICT heeft het mogelijk gemaakt om bedrijfsprocessen te analyseren en te verbeteren.

Een goede kennis van informatica gaat veel verder dan het ontwikkelen van websites of werken met computers. Het is een sector die steeds onderhevig is aan veranderingen. Mee zijn en mee blijven, zijn dus een must. Wie voor deze sector kiest, kiest daarom ook voor levenslang leren. Enkel mensen met een zeer grote interesse in deze branche kunnen zich hierin staande houden.

Deze opleiding zorgt ervoor dat je onmiddellijk aan de slag kunt op de arbeidsvloer, maar legt ook een zeer goede basis om een vervolgstudie met succes te beëindigen.

Tijdens de opleiding maak je kennis met PC-technieken en netwerken (3u per week), maar we focussen ons vooral op het maken van programma's. Java en php zijn de belangrijkste talen die je bij ons leert. In de les over databanken leer je, naast het beheer en ontwerp ervan ook SQL. Met HTML en CSS maak je kennis tijdens de lessen webdesign.

Je kiest ervoor informatica om te studeren vanuit een grote interesse in alles wat met IT te maken heeft. Maar daarnaast is het leuk te weten dat IT-ers enorm veel gevraagd worden in zowat elke sector. Er is al jaren een tekort aan geschoolde IT-ers en dit tekort gaat in de komende jaren waarschijnlijk niet afnemen. Integendeel.

JOUW PROFIEL

Leerlingen die kiezen voor IT moeten een stevige (studie)motivatie hebben en geïnteresseerd zijn in alles wat met IT te maken heeft. Je kan ook behoorlijke resultaten voor wiskunde voorleggen en je hebt aanleg voor pragmatisch en analytisch denken.

JOUW OPLEIDING VOORAF

Je kan starten in 5IT vanuit elke studierichting in de doorstroomfinaliteit en de dubbelefinaliteit. De ideale voorbereiding in de tweede graad is elke studierichting met 4 uur wiskunde of meer. Vanuit een richting met maar 3 uur wiskunde is de instap lastiger maar toch haalbaar met een grote inzet voor wiskunde.

Je moet geen voorkennis hebben in programmeren.

JOUW KEUZES NADIEN

De meeste leerlingen studeren verder aan de hogeschool. Met het diploma hoger secundair onderwijs heb je toegang tot alle richtingen in het hoger en universitair onderwijs. De richtingen die het meest aansluiten bij onze afdeling zijn:

  • Bachelor in de Toegepaste Informatica
  • Bachelor in de Multimedia en de Communicatietechnologie
  • Bachelor in Informatiemanagement en -systemen
  • Bachelor in Digital Arts and Entertainment

Kies je er toch voor na het secundair onderwijs aan de slag te gaan? Dan kom je in aanmerking voor volgende beroepen:

  • Netwerkbeheerder
  • PC-deskundige
  • Onderhoud van PC (hard- en software)
  • Verzorgen van informatica-opleidingen
  • Aankoopverantwoordelijke
  • Programmeur
  • Help-desk verantwoordelijke
  • Ontwerpen van communicatienetwerk in KMO´s

Lessentabellen

Basisvakken Uur
Levensbeschouwing 2
Wiskunde 5
Lichamelijke Opvoeding 2
Aardrijkskunde/natuurwetenschappen 1
Geschiedenis 1
Nederlands 3
Frans 2
Engels 3
Toegepaste Informatica 15

Gerelateerd nieuws

Nieuws
BA Zandpoort
mei 25, 2022
Digitale didactiek: hoe Grasple helpt bij het personaliseren van wiskundeonderwijs

Door de continue technologische ontwikkelingen krijgt digitaal oefenen een steeds prominentere plek binnen het secundaire onderwijs. Ook binnen het wiskundeonderwijs worden inmiddels digitale tools als hulpmiddel gebruikt voor maximale leerwinst. Lode Roggen, wiskundeleerkracht op Campus Zandpoort, heeft hiervoor Grasple in de hand genomen. ‘‘Digitale technologie maakt een adaptieve en gepersonaliseerde aanpak mogelijk bij oefenen. Dat is met pen en papier erg lastig.’’